PERSAMAAN MANUSIA DENGAN ALAM

Views
Dikatakan bahawa susunan falak dan buruj adalah seperti susunan manusia.Sebagaimana FALAK dibahagi menjadi DUA BELAS buruj,maka MANUSIA juga mempunyai DUA BELAS lubang;iaitu dua lubang mata,dua lubang hidung,dua lubang telinga,dua lubang jalan kekotoran,dua buah dada,satu mulut dan satu pusat.ENAM BURUJ dari sebelah utara dan enam buruj lagi dari sebelah selatan.


      Demikian juga pada manusia ENAM LUBANG ada di sebelah kiri dan enam lubang lagi di sebelah kanan.Apabila dalam FALAK ADA TUJUH BINTANG,akan dalam tubuh manusia juga ADA TUJUH KEKUATAN.Iaitu pendengaran,penglihatan,perciuman,perasaan,penyentuhan,pemikiran dan pembicaraan.
Kerana itu maka gerak manusia adalah gerak daripada bintang-bintang.
Lahirmu seperti terbitnya dan matimu seperti matinye.
Ini adalah perumpamaan dengan alam raya yang ada di atas.
      
            Ada pula perumpamaan dengan alam bawah,maka jasadmu seperti bumi,dan tulangmu seprti gunung,otakmu seprti lombong,keringatmu seperti parit-parit,dagingmu seperti debu,rambutmu seperti pohon-pohon,mukamu seperti Masyrik(timur),punggungmu seperti Maghrib(barat),kananya seperti selatan,kirinya seperti utara,jiwamu seperti angin,kata-katamu seperti hujan,marahmu seperti mendung,tidurmu seperti mati,jagamu seperti hidup,mudamu seperti musim panas,dan masa tuamu seperti musim hujan.


         Maka Maha Berkah Allah S.W.T. dan Dia Sebaik-baik Pencipta.Dan Dia telah menciptakan tangan yang ada di dalamnya tiga puluh lima tulang dan pada telapak kaki demikian juga.
                   "Ya Tuhanku,apa yang ternyata menjadi nikmat buat diriku,atau buat siapa saja makhluk-Mu,                  itu adalah dari hadrat-Mu semata-mata Yang Tunggal tanpa sekutu,maka bagi-Mu segala pujianku danBagi-Mulah segala rasa syukur."

-Thank you sudi bace post Azra,,komen sekali yok!!hee~

0 kate-kate:

Post a Comment

Tinggalkan satu komen kat sini pown jadilah ye??sayang awak sume!!hee~