semua yang ditentukan Allah itu baik^_^

Views
Ini adalah petikan dari buku "Bila Allah menduga kita" karya Syed Alwi Alatas...

mari kita sama-sama merenung sejenak...



Ibnu Taimiyyah bercerita tentang seorang menteri yang selalu menjawab ‘baik’ setiap kali ditanya pendapatnya tentang sesuatu. Suatu hari menteri ini menghadiri acara makan malam bersama Raja. Ketika sedang memotong buah, Raja dengan tidak sengaja telah mencederakan jari telunjuknya sendiri. Pisau yang dia gunakan untuk memotong buah telah menyebabkan jari telunjuknya terpotong dan merasa kesakitan. Raja pun bertanya bertanya kepada menteri yang duduk di sebelahnya tentang kejadian yang baru saja dialaminya.



“Baik wahai Raja” jawab menteri itu tanpa keraguan.
“Apa? Kamu katakan ini baik?” Raja terperanjat dengan jawapan itu.
“Ya wahai Raja. Itu baik.”



Raja sangat marah dengan jawapan itu. Mana mungkin jarinya yang luka parah seperti itu dianggap menterinya sebagai hal yang baik? Maka dia pun memerintahkan menteri itu ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Kemudian Raja mengunjungi menterinya di penjara dan bertanya padanya, “Sekarang, apa pendapatmu tentang keadaanmu sendiri, masih mahu berada di dalam penjara seperti ini?”



“Baik wahai Raja” jawab menteri itu tanpa ragu-ragu.



Mendengar jawapan itu, Raja menjadi semakin marah dan segera meninggalkannya dan segera meninggalkan menterinya sendirian di dalam penjara. Dia merasa menterinya itu sangat bodoh dan keterlaluan dalam memberikan pendapat. Beberapa hari kemudian, Raja pergi berburu di dalam hutan dan ditemani menterinya yang lain kerana menteri yang biasa menemaninya telah dipenjarakan. Mereka pun berangkat dengan kuda menuju ke hutan. Oleh kerana menteri yang baru tidak biasa dengan cara Raja menunggang kuda, akhirya dia tertinggal jauh di belakang. Mereka terpisah dan Raja sendiri akhirnya sesat di dalam hutan. Bukan hanya tersesat, raja juga ditangkap oleh sekumpulan penyembah berhala yang tinggal di dalam hutan tersebut.



Raja tersebut ditahan oleh para penyembah berhala dan mereka menetapkan Raja sebagai korban untuk berhala mereka. Mereka melakukan upacara selama tujuh hari dan pada hari ketujuh mereka membawa Raja ke tempat persembahan. Saat Raja sudah siap untuk dikorbankan, mereka melihat jari telunjuk raja terpotong, lalu mereka ragu untuk mengorbankan Raja.



“Kita hanya mempersembahkan yang terbaik dan sempurna pada berhala kita” kata ketua suku yang memimpin upacara tersebut. “Orang ini jari telunjuknya terpotong, jadi dia tidak layak menjadi korban”. Dengan itu, mereka melepaskan Raja tersebut dan beliau kembali ke kerajaannya dengan perasaan yang gembira. Selang beberapa hari peristiwa itu, Raja teringat akan kata-kata menterinya yang telah membuatnya marah ketika jarinya terpotong.



Dia segera ke penjara dan berkata kepada menteri itu, “Apa yang kamu katakan waktu jari saya terpotong memang betul. Itu memang hal yang baik”. Lalu dia pun menceritakan apa yang dialaminya hingga dia akhirnya selamat dari ancaman kematian. Menteri itu berkata, “Saya berada di dalam penjara ini juga baik kerana jika saya pergi dengan Raja pada hari itu, saya juga pasti turut tertangkap. Tentu saya akan dijadikan korban kerana anggota tubuh saya lengkap dan tidak ada yang cacat”.

Allah itu Maha Mengetahui sayang~~
Maka Ibnu Taimiyyah menutup cerita ini dengan mengatakan, “Semua yang ditetapkan oleh Allah adalah baik"   

Dalam gembira mungkin terselit duka 
Tak siapa tahu 
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar 

Tapi hatilah yang remuk menderita 
Insan memandang 
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir 

Terimalah dengan hati yang terbuka 
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur 

Di setiap kali ujian menjelma 
Itu jelasnya membuktikan 
Allah mengasihimu setiap masa

Diuji tahap keimanan 

Sedangkan ramai terbiar dilalaikan 
Hanya yang terpilih sahaja 
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan 

Rintihanmu berpanjangan 
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Allah rindu mendengarkan 

Rintihanmu berpanjangan 
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi 
Segala ujian diberi 
Maka bersyukurlah selalu


Benarlah sahabat semua yang ditentukan Allah itu walaupun kita nampak pade mate kasar kite adalah same sekali teruk dan tidak bagus tapi sebenarnya adalah tersangat baik buat diri kita..ape kite semua lupa yang Allah itu Maha Mengetahui..Dia lebih mengetahui atas tiap sesuatu..maka oleh itu janganlah sesekali kite mengeluh akan sesuatu yang ditimpakan pade kite..if kite dapat result SPM kite teruk,jangan pernah kite salahkan Allah dan marah pada Allah..mungkin Allah tak bagi kite dapat result yang baik sebab Allah tahu kalau Allah bagi result yang bagus mungkin kite akan jadi manusia yang sombong,kite semakin jauh dengan Allah..ape kite sanggup jauh dari Allah semata-mata kite nak dapat result yang bagus dimata manusia??ape kite sanggup??Allah boleh saje sahabat nak bagi nikmat itu semua kepada kite tapi Allah tak mahu sebab Allah sayangkan kite sahabat..maka jangan pernah sesekali kite mengeluh atas setiap dugaan yang kite hadapi..anggaplah setiap yang Allah takdirkan itu adalah yang terbaik buat diri kite..bersyukurlah kerana Allah masih mengingatimu dengan memberi ujian berupa itu..hikmah yang mungkin kita tak dapat di dunia tapi mungkin di akhirat.Allah itu berpegang pada janji sayang..jangan pernah ragu akan janji-Nya..semakin kite redha akan ujianNya semakin besar nikmat yang akan datang mengunjungi kita..tapi sahabat saya mengerti kadang-kadang menjadi satu kesukaran bagi kite untuk menerima hakikat yang pahit..sahabat mengape kite tak boleh untuk bertahan di dunia yang sementara ini??ape kite sanggup menederita selamanya di akhirat nanti??bersabarlah sahabat..kuatkanlah hatimu dengan solat di malam hari dan mmohonlah pada yang Kuasa agar ditabahkan hati dalam setiap ujian yangdatang menimpa dan mintalah agar kita sentiasa di jalan-Nya..seseungguhnya Allah itu suka pada hambaNya yang merintih2 meminta kepadaNya..tabahkanlah hati dengan zikir kepadaNya..kuatkan hati dengan tarbiah2 cinta kepdaNya..insyaAllah sahabat2 semua akan beroleh kebaikan..tidak di dunia tapi di akhirat kelak..


-Thank you sudi bace post Azra,,komen sekali yok!!hee~

2 comments:

Tinggalkan satu komen kat sini pown jadilah ye??sayang awak sume!!hee~