pahala OR amalan?..

Views
Assalamualaikum ^_^
erm,ok post hari nih berkaitan dengan pahala or amalan ke??ok,,btw hari nih senanye nak kongsi sedikit ilmu tok anda-anda semua,,senanye nak cakap kat sini ape yang membawa kite syurga?apakah pahala yang membawa kita ke syurga??atau amalan yang membawa kita ke syurga??so,,let's check meaning satu persatu ok?what's mean by pahala??pahala ialah ganjaran apabila melakukan kebaikan dari tuhan kita.
bacalah Al-Quran selalu dan mintalah pahala dari ALLAh
ok,jelas kan maksud pahala dekat sini??maksudnye macam nih pahala nih adelah ganjaran yang Allah bagi dekat umat islam kalau hamba-Nya melakukan kebaikan x kiralah sekecil mana pown kebaikan tuh,,Allah tetap memandanganya..bile sebut je pasal pahal teringat satu kisah nih..
Ada seorang kanak-kanak kecil berumur 5 tahun bertanya kepada ibunya apa maksud pahala??Ibu dia pada ketika itu sarat mengandung, mungkin anak kedua? Sedang memegang erat anak kecilnya itu."sayang.. hurmm... pahala ialah ganjaran apabila membuat kebaikan dari tuhan kita. Anak mama baik kan? Kalau baik nanti mama belikan coklat"hehehe. Nak! Nak! Mama, dosa itu apa plak mama?"dosa.... kalau anak mama buat jahat, pasti ada kesan dia nanti.. Itulah dosa. Kesan dari berbuat jahat"
tertarik kan dengan jawapan mak dia dekat anak dia??bayangkan tengah kat pasar malam tyme tuh boleh seorang ibu yang sarat mengandung menjawab soklan anaknye itu tanpe sedikit keluhan pown..saya harap kalau saya diizinkan menjadi seorang ibu nanti saya harap saya dapat jadi macam ibu nih..hehe..ok skunk beralih pula maksud amalan..ape maksu sebenar amalan nih sahabat?amalan uh ialah perbuatan2 kita yg boleh dibawa ke kubur nanti.. hmm..so kirenye macam nih,amalan nih adelah ape sahaja bende yang kite buat dekat dunia nih same ade bende tuh baik atau jahat..

salah satu bentuk amalan bekal di syurga

tapi ingat amalan ini akan jadi peneman kite di kubur nanti..kalau dah amalan seseorang tuh banyak jahatnye pikir2kanla ye?ape yang akan meneman kite nanti??huhu..
ok,habis bab meaning,,so skunk ape yang membawa kite ke syurga??pahala ke amalan??kalau dari segi meaning macam due-due kan??tapi sebenarnye kite silap kalau kite memikirkan kedue-due ini yang akan membawa kite ke syurga...totally wrong!!sebab ape??sebab due-due nih x menjamin pown kite masok syurga,,sebab pernah x dengar kisah seorang pelacur yang bagi minum anjing boleh masuk syurga??tapi actually yang nih boleh masuk syurga sbab lepas die bagi minum anjing tuh die dapat hidayah dari Allah..then,seorang abid yang dah berpuluh-puluh tahun beribadah kepade Allah boleh dihumbankan ke nerake,sedangkan orang yang berpuluh-puluh tahun bergelumang dengan dose boleh dimasukkan ke syurga??so camne nih??perasan tak perkaitan saye dekat atas nih,,kalau sahabat-sahabat semue dah perasan mesti dapat detect ape yang sebenarnye membawa kite ke syurga..jawapannye adelah RAHMAT ALLAH..ingat yep sahabat semue tanpe rahmat Allah x munkin kite dapat menjejakkan kaki ke syurga firdausi..hanye dengan rahmat Allah kite dapat menjejakkan kaki ke syurga firdausi..ingat,bukan amalan kite,bukan pahala kite yang menggunung menjamin kite masuk syurga tapi hanye dengan rahmat Allah..jadik,point kat sini ape-ape pown yang kite lakukan haruslah ade rahmat Allah,sebab itulah the most important!!mulai skunk tuka mind set kite,kalau selame nih kite beranggapan pahala dan amalan yang menolak kite ke syurga,,pahala dan amalan hanyalah satu alat untuk kite mendapatkan rahmat Allah..subhanaAllah~ 
                                                                             

-Thank you sudi bace post Azra,,komen sekali yok!!hee~

0 kate-kate:

Post a Comment

Tinggalkan satu komen kat sini pown jadilah ye??sayang awak sume!!hee~