"AWAK...KITA JUMPA DI SYURGA YE"....

Views
"selamah-lemah manusia ialah orang yang mepersia-
siakan sahabat yang telah dicari"~

salam ya akhi ya ukhti!! akhi,ukhti..alhamdulillah ade kisah menarik yang ingin dikongsikan bersama akhi dan ukhti semua yep??kisah tentang dua orang sahabat dimana kisah yang ana akan sampaikan dalam bentuk penyampaian ana adelah merupakan kisah benar dan nyata.ada dua org sahabat. mereka merupakan sahabat yang sangat2 akrab. hubungan mereka ini diibaratkan seperti isi dan kuku..always together.susah sekali untuk berjauhan.sering membantu antara satu sama lain.saling sayang menyayangi dan memang ade ummphnye la.nur mempunyai sifat yang lemah lembut, sopan santun, manakala amy , biasa2 saje.bergaduh, ketawa, duka, lara, gurau senda, segala2nya antara mereka, yang seronoknya mereka tetap berkawan. macam nothings happen.ukhwah antara mereka jelas sekali di mata kasar kita.. nur pandai, cantik, time exam je, mesti nur yang sentiasa di atas..amy pun cantik, pandai cuma nur lebih sikit.. but tak der yg dengki or cemburu atau jeles segale. mmg respect lah kat amy tu.amy minat chemistry. nur tak minat. time trial spm exam. amy failed chemistry. nur pulak hebat jiddan. amy sedih tapi amy tak cita sikit pown dekat nur. amy malah bangga sbab nur adelah yg terbaikk.. but in the same time nur tahu yg amy tak happy. but tu lah salah satu sifat amy. tak suka luah dekat org even nur tu kawan yg baik jiddan dgn dia. salah satu sifat nur yg senang nampak,ialah penghibur..nur memang seorang penghibur atau boleh dikatakan ceria selaloo.tak suka tgk org sekeliling dia sedih. so dia suka jadi badut. memperbodohkan diri dia semata2 nak tgk sahabat tercinta dia tu senyum,senyum dan terus tersenyum..but,bagi nur itu bukan memperbodohkan diri. itu adalah usaha. macam2 dia bagi dekat amy. baju, kasut, tak lupe untuk belanja amy,hang out togehther..selalu bagi kata2 semngat pada amy..sanggup korbankan masa untuk hanya bersama dgn amy.. mungkin dgn cara tu amy akan bahagia. fikir nur.tapi dia tak pernah lupa doakan amy.indahnya ukhwah itu. amy pun sama. amy dapat rasa kebahagiaan tu. tapi amy bukan nur. amy tak mampu untuk buat semua tu demi melihat kemanisan di wajah nur kerana amy mmg insan yang biasa katanya..dari segi kewangan , pndptan 
frienship is the sweetest form of love . .
                                          
keluarga amy agak rendah dari nur.beza rm100 je. but mungkin sebab ini jugak amy tak mampu memberi kebahagiaan melalui wang. amy hanya mampu berdoa. kdg2 amy sering memarahi nur agar cukup2 lah berkorban segala2nya demi amy. tetapi nur hiraukan kata2 tu. malah dia membuatkan amy bertambah stressed...sehinggalah suatu hari. amy pengsan. nur yang tgh ada temuduga ketua pengawas terkejut dan meninggalkn lokasi tu dan bergegas ke tempat amy jatuh pengsan. menangis dan meraung kerana terlalu risau dan sygkan amy. kemudian dibawanya amy ke hospital oleh guru.nur turut serta.kemudian keluarnya doktor dari bilik. "kami terpaksa masukkan amy ke ruang icu" nur terkejut lalu menangis dan berteriak menanyakan kenapa... tapi doktor hanya berkata dia dalam keadaan parah lalu berlalu pergi.. nur tak henti2 menangis dan ditenangkan oleh gurunya. sekali lagi keluar doktor yg sama menuju ke arah mereka
lalu berkata "kami memerlukan penderma organ buah pinggang, kerana buah pinggang saudari nuraimie gagal berfungsi. kuasa Allah.. lalu nur bangun menyatakan "saya doktor! saya nak derma buah pinggang saya kepadanya! lakukan apa saja doktor asalkan sahabat saya kembali seperti sedia kala,saya tak nak dia hidup menderita,biarkan saya menjadi pengganti buat dirinya.saya rela berkorban demi cinta yang telah saya tanamkan kerana Dia" bila di check sama ada sesuai atau tidak.. alhamdulillah.. buah pinggang nur sngat sesuai dgn amy. nur berkata kepada mereka yang ada masa itu agar merahsiakan perkara ini kepada amy. kerana amy pasti memarahi nur dan tak nak menerima sekiranya tahu hal sebnar. beberapa tahun kemudian. mereka menjalani kehidupan seperti biasa. dan amy masih tidak tahu siapa penderma yg sebenarnya. pada suatu hari amy bertanya pada nur apakah nur tahu milik siapakah buang pinggang dalam badannya? nur diam seribu bahasa... kemudiaan dia jawabnya.. "saya tak tahu la awak" berat hati nur menipu amy.. kerana dalam perhubungan mereka nur seorang yg jujur.tiba2...tiada angin,tiada ribut,amy memarahkan nur atas sebab kelambatan nur untuk keluar bersama. nur mengalami komplikasi dalam badannya sebab itu nur lambat. nur tak henti2 memohon maaf kepada amy. amy tak dpt terima.. lalu berlalu begitu saja. sehinggalah nur mengalami komplikasi yg kritikal... amy pulak mndapat temuduga bekerja diluar negara. suatu pencapaian yg ditunggu2 oleh amy setelah sekian lama. bila dia tahu keadaan nur. dia lebih mementingkan kerjayanya.. sedih!
bila dia pulang sahaja dari luar negara, mencari sahabat tercinta.. ternyata. nur telah kembali bertemu yang Maha Esa.. Amy terkejut..menagis..dan ibu amy menyatakan bahawa "jgn risau amy, sebahagian dalam badan amy ada nur" amy bingung.. memaksa ibunya menghurai dgn lebih jelas... rupa2nya nur penderma tersebut.. menyesal tak dapt memohon maaf.. nur titipkan pesanan pada amy "AWAK...KITA JUMPA DI SYURGA YE".... sekian..

Allah,sedeyh sekali cerita nih bukan akhi dan ukhti??marilah kite same2 sedekahkan Al-fatihah buat sahabat yg sudah pergi ini.moge dia sentiase dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh..insyaAllah..ameen..dan kite sebagai insan yang bergelar sahabat ingat yep,kita masih punya waktu untuk sama2 kita menghargai sahabat kita.jagalah hati dan perasaan sahabat kita sebaik2nya..Allah beri kita nikmat ini dan jangan sekali2 kita persia2kan nikmat indahnya bersahabat.insyaAllah,akhi dan ukhti bersahabat kerana-Nya akan membawa kita ke syurga..jom,sahabat2 ana kita berganding bahu ke syurga firdausi??salam ukhuwah ya sohibati!!

-Thank you sudi bace post Azra,,komen sekali yok!!hee~

4 comments:

Tinggalkan satu komen kat sini pown jadilah ye??sayang awak sume!!hee~